شمارش کامل سلول های خون / CBC

یکی از تست‌های آزمایشگاهی رایج ، شمارش سلول های کامل خون یا همان CBC است، که جهت تشخیص و ارزیابی بسیاری از بیماری‌ها مثل کم‌خونی‌ها، عفونت‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تست معمولاً شامل تعیین تعداد، نوع، شکل و اندازه‌ی سلول‌های خونی است.

سلول‌های موجود در جریان گردش خون به طور کلی به سه نوع تقسیم می‌شوند که شامل سلول‌های سفید خون ، سلول‌های قرمز خون ، و پلاکت‌ها هستند. در بسیاری از بیماری‌ها ممکن است تغییراتی در تعداد، شکل و یا اندازه‌ی این سلول‌ها رخ دهد، بنابراین شمارش کامل  سلول های خون می‌تواند در تشخیص بسیاری از بیماری ها مانند کم خونی، ضعف ، عفونت و … راهگشا باشد.

اغلب اولین آزمایشی که برای تشخیص کم خونی استفاده می شود، شمارش کامل خون است. CBC قسمت های زیادی از خون شما را اندازه گیری می کند. نتایج شمارش گلبول های قرمز، هموگلوبین و هماتوکریت اگر کمتر از حد طبیعی باشد، دچار کم خونی هستید

اگر تعداد گلبول‌های قرمز خون بالاتر از حد طبیعی باشد ، یا سطح هموگلوبین یا هماتوکریت بالا باشد، می‌تواند به یک بیماری زمینه‌ای مانند پلی سیتمی ورا یا به بیماری قلبی اشاره کند.

  اگر تعداد گلبول های سفید خون بالاتر از حد طبیعی باشد، ممکن است دچار عفونت یا التهاب شده باشید. یا می تواند نشان دهنده این باشد که شما یک اختلال سیستم ایمنی یا بیماری مغز استخوان دارید. بالا بودن تعداد گلبول های سفید خون نیز می تواند واکنشی به دارو باشد.

اگر تعداد پلاکت‌ها کمتر از حد طبیعی (ترومبوسیتوپنی) یا بیشتر از حد طبیعی (ترومبوسیتوز) است اغلب نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای است یا ممکن است یک عارضه جانبی از دارو باشد.

مقادير نرمال

WBC بين 4300 تا 10800 سلول در میلی متر مکعب (سانتی متر)
RBC  4.2 تا 5.9 میلیون سلول در سانتی متر
Hemoglobin   13.8 تا 17.2 گرم در دسی لیتر برای مردان    |    12.1 تا 15.1 گرم در دسی لیتر برای زنان
Hematocrit  45 تا 52 درصد برای مردان   |      37 تا 48 درصد برای زنان

** مقادیر نرمال ممکن است بر اساس محدوده مرجع و تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه کمی متفاوت باشد، بنابراین، نتایج ممکن است از یک آزمایشگاه به آزمایشگاه دیگر کمی متفاوت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *