شش کلید شادی برای افراد مسن

روز جهانی شادی در سراسر جهان در 20 مارس جشن گرفته می شود. این روز ویژه شادی و رفاه را به عنوان اهداف و آرزوهای جهانی برای همه مردم به رسمیت می شناسد.

دانشمندان در مورد آنچه که سالمندان را خوشحال می کند و به رفاه آنها کمک می کند چه می گویند؟

پارادوکس پیری موفق

محققان دریافته‌اند که سالمندان در دهه 80 و 90 و به طور کلی افراد مسن‌تر، سطوح بالاتری از رضایت و رفاه را نسبت به نوجوانان و بزرگسالان جوان گزارش می‌کنند . پیرشناسان این را پارادوکس پیری می نامند. سالمندانی که در زندگی خود با چالش ها و زیان های زیادی روبرو شده اند و با آنها کنار آمده اند، انعطاف پذیر هستند. اگرچه افراد مسن ممکن است در توانایی‌های جسمی یا شناختی خود کاهش پیدا کنند، در مقایسه با بزرگسالان جوان‌تر احساس بهتری نسبت به زندگی خود دارند تا بدتر.

مسیرهایی برای زندگی شاد

۱- روی توانایی ها تمرکز کنید.

افراد مسن‌تری که به جای کاهش توانایی‌ها، بر کارهایی که می‌توانند انجام دهند و پاداش می‌دهند، تمرکز می‌کنند، شادتر هستند. طبق مطالعه‌ای در The Gerontologist، پذیرش پیری و سازگاری با تغییرات مرتبط با افزایش سن برای موفقیت در پیری و رفاه حیاتی است.

2. از نظر اجتماعی در ارتباط باشید.

طبق یک مطالعه Statistic Canady در مورد پیری سالم ، مشارکت اجتماعی مکرر، تعاملات و حمایت به شدت به سلامت روان و رفاه سالمندان کانادایی کمک می کند.

3. فعالانه درگیر زندگی باشید.

به گفته محققان دانشگاه یورک تورنتو، مشارکت فعال در زندگی از طریق فعالیت‌های فیزیکی، ذهنی و اجتماعی یکی از مؤلفه‌های کلیدی پیری موفق و رضایت از زندگی است. مطالعه آنها نشان داد که برای مثال، افراد مسن کانادایی که از نظر جسمی فعال هستند، بیش از دو برابر بیشتر احتمال دارد که با موفقیت پیر شوند و سلامت و تندرستی مطلوب را حفظ کنند.

شادي در سالمندان | حسين برهاني

4. نکات مثبت را برجسته کنید.

بر اساس مطالعه مرکز استانفورد در طول عمر، با افزایش سن، افراد در تنظیم سلامت عاطفی خود بهتر می شوند و با نگرش مثبت به تجربیات و چالش ها نگاه می کنند. در تست‌های حافظه، افراد مسن‌تر تصاویر مثبت بیشتری را نسبت به افراد جوان‌تر به خاطر می‌آورند. وقتی عکس‌هایی از افراد در حال لبخند زدن یا اخم نشان داده می‌شود، افراد مسن‌تر نیز چهره‌های خندان را سریع‌تر به یاد می‌آورند.

5. داوطلب شوید تا احساس خوبی داشته باشید.

 محققان دانشگاه تورنتو دریافتند که داوطلبانه رسمی باعث کاهش افسردگی و افزایش رفاه روانی اجتماعی در سالمندان می شود. سالمندان گفتند که احساس قدردانی یا نیاز به عنوان یک داوطلب، رفاه آنها را افزایش می‌دهد و به نظر می‌رسد افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن بیشتر از آنها سود می‌برند.

6. هر روز یاد بگیرید.

طبق مطالعه دانشگاه مانیتوبا ، یادگیری مداوم، رضایت از زندگی و شادی سالمندان را افزایش می دهد و در عین حال سلامت جسمی و روانی آنها را نیز بهبود می بخشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *