آزمایش FBS – قند خون ناشتا

اين ماده، منبع اصلي تأمين انرژي در تمام موجودات زنده است. براي اندازه گيري قند خون ، فرد حتما بايد حدود 10 تا 12 ساعت ناشتا باشد، بعضی از مواد غذایی تواند به سرعت میزان قند خون را افزایش دهد و در نتیجه آزمایش خلل ایجاد کند مثل : آبمیوه های صنعتی، چای با قند یا شکر، قهوه شیرین یا همراه با شیر و خامه ، انواع نان یا غلات بدون سبوس و …. بهتره که قبل از آزمایش در خوردن این مواد زیاده روی نکرد.

 اگر سطح قند خون فردي بعد از 12 ساعت ناشتا بيشتر از 105 ميلي گرم در دسي ليتر باشد، نشان دهنده استعداد ابتلاء وي به ديابت طي ده سال آينده است.

ميزان نرمال قند خون بين حداقل 70-65 و حداکثر 110-100 در محدوده بالا مي باشد.

 افزايش خفيف قند خون ممکن است به علت این باشد که فرد اخيرا مواد قندی زیادی دريافت کرده باشد، اما اگر در آزمايشات مکرر این افزايش خفيف دیده شود، فرد نياز به توصيه هاي رژيمي براي پيشگيري از ابتلا به ديابت در آينده دارد.

علایم دیابت

سالمندان به خصوص آنهایی که اضافه وزن هم داردند در معرض ابتلا به دیابت هستند، بنابراین با آزمایشات دوره ای سنجش قند خون که اغلب هر 6 ماه یک بار انجام می شود می توان میزان افزایش اندک قند خون یا مرحله پیش دیابت را تشخیص داد و با کم کردن وزن یا اقدام به موقع مانع از ورود بیمار به مرحله دیابت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *