آزمایش هاي چربی خون

آزمایش استاندارد چربی خون شامل اندازه‌گیری کلسترول تام، LDL،  HDLو تری‌گلیسیرید است.اما چربی خون به چه معناست ؟

چربی خون چیست؟

چربی‌های خون (لیپیدها) شامل کلسترول و تری‌گلیسیریدها، برای سلامت سلول‌ها مهم هستند، اما افزایش یا تجمع آن‌ها در خون برای ما مضر است. کلسترول و تری‌گلیسیرید به‌عنوان منبع انرژی، و نیز برای ساخت هورمون‌های استروئیدی (مانند هورمون‌های جنسی) و تشکیل اسیدهای صفراوی، جهت کمک به هضم و جذب چربی‌ها در دستگاه گوارش، کاربرد دارند.

ازآنجاکه چربی‌ها در خون نامحلول‌اند، توسط لیپوپروتئین‌ها، که ساختارهایی متشکل از پروتئین و چربی هستند، در خون به بافت‌های مختلف حمل می‌شوند.

چربی خون بالا یا هیپرلیپیدمی (Hyperlipidemia) به معنی افزایش سطح  چربی‌ها، ازجمله کلسترول و تری گلیسیرید، در خون است. اگرچه هیپرلیپیدمی معمولاً بدون علامت است، اما می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد. به دلیل این خطرات، تشخیص و درمان هیپرلیپیدمی اهمیت زیادی دارد.

برای اینکه جواب آزمایش دقیق باشد باید قبل از آزمايش غذاي سبک خورد و حتي الامکان عصر روز قبل بین 12 تا 14 ساعت ناشتا بود.

آزمایش کلسترول–  Chol

کلسترول ماده‌ای مومی شکل است که توسط بدن تولید می‌شود و در غذاهای حیوانی نیز یافت می‌گردد. اصطلاح کلسترول درواقع شامل 2 جزء است: لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول بد (LDL) و لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول خوب. (HDL)

میزان کلسترول تام خونوضعیت
کمتر از 200 میلی‌گرم در دسی‌لیترطبیعی
200 تا 239 میلی‌گرم در دسی‌لیترکمی افزایش‌یافته
240 میلی‌گرم در دسی‌لیتر و بیشترزیاد

آزمایش(LDL)

LDL  با اینکه به  « کلسترول بد» معروف است ولی در واقع براي بدن ضروري است !!

چون وظیفه دارد کلسترول ساخته شده در کبد را براي نيازهاي ساختماني سلول حمل مي نمايد، اما از آنجایی که مقدار زیاد کلسترول در خون ، در ديواره رگ ها و بافت ها رسوب مي کند و باعث تجمع چربی (پلاک) می شود و در نهایت باعث بسته شدن رگ ها شود. . همین امر موجب می شود جریان خون نیز کاهش یابد. در برخی از مواقع  این پلاک ها پاره می شوند و می توانند منجر به سکته مغزی و یا قلبی گردند.

به همین دلیل به کلسترول بد معروف شده …

مقدار ایده‌آل LDL  کمتر از 130 ميلي گرم در دسي ليتر است . البته در افرادي که دچار بيماري هاي قلبي هستند، بهتر است به کمتر از 100 ميلي گرم در دسي ليتر برسد.

سطوح بالای LDL با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، ازجمله بیماری‌های عروق کرونر، حمله قلبی و مرگ مرتبط است.

آزمایش (HDL)

HDL  به کلسترول خوب معروف است، زيرا وظيفه آن برداشت کلسترول اضافي از ديواره رگ ها و انتقال آن به کبد براي دفع کلسترول مي باشد. این امر موجب می شود شریان ها باز گردد و جریان خون در شریان ها به خوبی و آزادانه گردش یابد.

سطوح بالای HDL  با کاهش خطر بیماری قلبی و عروق خونی مرتبط است. به عبارتی، هر چه سطح HDL شما بالاتر باشد، بهتر است.
درحالی‌که میزان HDL مساوی یا بیشتر از ۶۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر بسیار مطلوب است، سطح HDL کمتر از ۴۰ میلی‌گرم در دسی لیتر، پایین‌تر از حد مطلوب است

آزمایش تري گليسيريد – TG

تری‌گلیسیرید نوع دیگری از چربی است که هم در بدن ما تولید می‌شود و هم در مواد غذایی یافت می‌گردد.

سطوح بالای تری‌گلیسیرید عمدتاً ناشی از سبک زندگی، ازجمله رژیم غذایی نامناسب، سیگار کشیدن، مصرف الکل و ورزش نکردن است، اما گاهی اوقات ژنتیک نیز در افزایش سطح تری‌گلیسیرید خون نقش دارد.

سطوح بالای تری‌گلیسیرید با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است.

میزان تری‌گلیسیرید خونوضعیت
کمتر از 150 میلی‌گرم در دسی‌لیترطبیعی
150 تا 199 میلی‌گرم در دسی‌لیترکمی افزایش‌یافته
200 تا 499 میلی‌گرم در دسی‌لیتربالا
بیشتر از 500 میلی‌گرم در دسی‌لیترخیلی زیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *