آزمایش ESR یا سرعت رسوب گلبول قرمز چیست؟

آزمایش ESR با هدف بررسی عفونت و التهاب در بدن تجویز می‌شود. این تست به شما نمی‌گوید که علت بروز عفونت چیست اما شاخص بسیار خوبی است برای اینکه وضعیت سلامتی بدن مورد بررسی قرار گیرد. اگر سطح آن بالا باشد، یعنی عفونتی در بدن وجود دارد. پزشک برای تشخیص علت، سایر آزمایش‌های خون را تجویز خواهد کرد.

ESR در آزمایش خون همان سدیمانتاسیون است. سدیمانتاسیون یعنی شتاب و مدت زمان رسوب کردن گلبول قرمز. در آزمایش ESR در طول یک ساعت میزان رسوب گلبول‌های قرمز خون را داخل لوله آزمایشگاهی مورد بررسی قرار می‌دهند. این تست در آزمایش خون می‌تواند یکی از تست‌های مکمل باشد و در تشخیص بیماری التهابی به متخصص کمک کند. هدف از آن تشخیص عفونت‌های باکتریایی و قارچی است.

برای انجام آزمایش ESR شرایط خاصی در نظر گرفته نشده است. البته این آزمایش به تنهایی تجویز نمی‌شود. برای بررسی دقیق وضعیت بیمار تست‌های دیگری نیز در کنار آن مورد استفاده قرار خواهند گرفت. برای انجام این تست به نمونه خون نیاز دارید که از طریق ورید بازویی گرفته خواهد شد..

قبل از آزمایش ESR نیاز به ناشتا بودن نیست. اما قبل از انجام آزمایش در صورتی که دارویی مصرف می‌کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. به دلیل اینکه مصرف برخی داروها مثل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و استاتین‌ها (کاهش دهنده کلسترول خون) تاثیر منفی بر جواب آزمایش دارند پزشک از شما خواهد خواست که موقتا مصرف چنین داروهایی را متوقف نمائید. البته مصرف داروهای خود را بدون مشورت با پزشک متوقف نکنید.

  نتیجه آزمایش ESR به میلی متر بر ساعت ثبت می‌شود .هر چه مقدار این عدد بالاتر باشد احتمال التهاب و عفونت در بدن بیشتر است. در مجموع خانم‌ها ESR بالاتری نسبت به آقایان دارند

  اگر ESR زیاد باشد، ممکن است مربوط به یک بیماری التهابی مانند: عفونت، روماتیسم مفصلی، تب روماتیسمی، بیماری عروقی، بیماری التهابی روده، بیماری قلبی، بیماری کلیوی و سرطان‌های خاص باشد. 
ESR پایین ممکن است نشان‌دهنده یک اختلال خونی باشد، مانند: پلی‌سیتمی، کم خونی سلول داسی شکل

 محدوده نرمالمحدوده غیر نرمال
زنان زیر ۵۰ سال۰-۲۰ mm/hrبیشتر از ۲۰
مردان زیر ۵۰ سال۰-۱۵ mm/hrبیشتر از ۱۵
زنان بالای ۵۰ سال۰-۳۰ mm/hrبیشتر از ۳۰
مردان بالای ۵۰ سال۰-۲۰ mm/hrبیشتر از ۲۰
اطفال۰-۱۰ mm/hrبیشتر از ۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *